Dres Realu Madrid je nejcennějším kusem oblečení ve sportovním světě. Jeho hodnota bude stoupat

Dres Realu Madrid je nejcennějším kusem oblečení ve sportovním světě. Jeho hodnota bude stoupat
Čtvrtá sada dresů 2023/24 (zdroj: realmadrid.com)

Miguel Ángel Hernández je jedním z předních odborníků na sportovní marketing a osm let pracoval pro Real Madrid. V rozhovoru pro deník AS hovoří o ekonomické síle královského velkoklubu.

Je dres Realu Madrid nejcennějším kusem oblečení ve sportovním světě?

Podle údajů, které mám k dispozici, ano. V současné době je pravděpodobně na vrcholu, včetně amerických sportů.“

Můžete to vyčíslit?

Jeho současná hodnota se po vstupu nového sponzora (HP) pohybuje kolem 260 milionů eur.“

Které další kluby by doplnily světový žebříček?

Barcelona by byla stále na druhém místě s hodnotou kolem 175 milionů eur. Konkrétní částku nelze uvést, protože to, co sponzoři platí, je obvykle pevná částka plus bonusy v závislosti na různých proměnných. Na třetím místě by byl Manchester City s přibližně 156 miliony, o něco výše než PSG a United.“

Znásobí příchod Mbappého tuto hodnotu?

Je jasné, že podpis velké světové hvězdy, jako je on, má více dopadů, nejen sportovních. Prodá se obrovské množství dresů, zvýší se počet sledujících na sociálních sítích a zápasy týmu budou více sledované v televizi. To přímo prospěje stávajícím sponzorům, přiláká nové a prospěje značce klubu. Pomůže to tedy Realu dále růst a ještě více ho zvětšit.“

Zažil jste velkou digitální expanzi uvnitř klubu.

Ano, v prvních letech jsem byl zodpovědný za vytváření a strukturování digitální a obsahové strategie pro klubové kanály, jako jsou webové stránky a televizní kanál nebo počáteční mobilní služby. V těch letech jsem stál po boku akvizic Figo, Zidane, Ronaldo a Beckham, jejichž vliv na média byl velkolepý. Poté jsem vedl oblast mezinárodního rozvoje, jejímž cílem bylo rozvíjet podnikání v zahraničí prostřednictvím místních partnerů v zemích, kde byl největší potenciál pro generování příjmů.“

Překvapila vás výše smlouvy Realu Madrid s HP za to, že se objeví na rukávu?

Pokud se částka pohybuje kolem 70 milionů eur ročně, jsem docela překvapen, protože smlouvy takového kalibru jsou stále vzácnější. Překvapivé je také to, že se Real Madrid rozhodl využít takového aktiva, jako je rukáv dresu, který se až dosud nikdy neprodával.“

Samozřejmě se jedná o skvělou dohodu, ale velkou hodnotu, kromě ekonomického aspektu, má i to, že Real opět spolupracuje s velkou společností, jako je HP, mezinárodně uznávanou, s vynikajícími výsledky a obratem 28,5 miliardy dolarů ročně. To zlepší image klubu ve Spojených státech.“

Je sponzoring nejvíce využívanou oblastí při hledání nových příjmů klubů?

Bezpochyby. Právě zde je nejvíce příležitostí. V současné době televizní práva hlavních evropských fotbalových lig při současném modelu založeném na prodeji podle zemí místním televizním stanicím rostou v jednociferných procentech a v některých případech se znehodnocují. Například Premier League musela do prodávaných balíčků zahrnout více televizních zápasů, aby si udržela podobná čísla jako v předchozích letech.“

Může se to v budoucnu změnit?

Možná, že ve střednědobém horizontu budou velké technologické společnosti, jako je Apple, Amazon nebo dokonce Netflix, vybízeny k tomu, aby se ucházely o sportovní práva, ale jejich strategie bude spočívat v nákupu práv globálně, což je nyní komplikované, zatímco smlouvy s místními televizními kanály budou platit ještě několik dalších let.“

Apple již koupil celosvětová práva na MLS, ale platí pouze 250 milionů dolarů za sezónu, což je daleko od toho, co vydělávají velké ligy jako Premier League nebo La Liga. Myslím, že výrazných změn se dočkáme za čtyři nebo pět let, až skončí současné smlouvy.“

Je sponzoring novou zlatou žílou?

Sponzoři platí klubům za to, že ovlivňují jejich fanoušky. Čím více fanoušků, tím více mohou za značku dostat zaplaceno. Ještě před 20 lety pocházela publicita pouze z televize a médií, hlavně místních, takže sponzoři neměli velký mediální vliv na mezinárodní úrovni.“

Změnilo se to s nástupem sociálních médií?

Ano, změnilo. Pro Madridčana je stejně snadné dostat se k fotografiím a zajímavostem ze zápasů Realu Madrid jako pro Japonce žijícího v Tokiu. Je snadné pochopit, že Real Madrid, který na sociálních sítích sleduje více než 500 milionů lidí, je pro značky ideálním partnerem.“

Na čem je založena obrovská svůdná síla bílého dresu?

Existují sportovní celky, které se v určitém okamžiku své historie stávají mýtickými díky hluboké citové vazbě na své fanoušky, dlouhé historii, hodnotám, tradici a velkým sportovním výkonům. Jakmile dosáhnou této úrovně, je téměř nemožné je opustit.“

I když dlouho nevyhrávají tituly?

Existuje příklad z oblasti mimo fotbal, který to jasně ilustruje. Všichni se shodneme na tom, že Ferrari je také mýtická značka, ale možná si ne všichni uvědomujeme, že už 21 let nevyhrálo žádný titul mistra světa v F1. To ale nevadilo. Červené dresy stále tvořily drtivou většinu na všech okruzích. Spojení s mýtickým dresem Realu Madrid znamená, že sponzor je propojen stejnými hodnotami klubu, což se odráží v jeho produktech.“

Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.


Zdroj: as.com

Přidat komentář

Související články

ANALÝZA: Proč hraje Fede Valverde svůj nejlepší fotbal kariéry?
Analýzy a rozbory

ANALÝZA: Proč hraje Fede Valverde svůj nejlepší fotbal kariéry?

Kariéra Federica Valverdeho byla vždy spjata s týmem, jako téměř u nikoho jiného. Málokterý hráč snížil své ambice více a…
3 věci, které musí Real splnit, aby zvládl El Clásico: Chuť i síla s míčem
Analýzy a rozbory

3 věci, které musí Real splnit, aby zvládl El Clásico: Chuť i síla s míčem

Největší zápas španělského fotbalu je tady. El Clásico. Real Madrid je i díky domácímu prostředí favoritem, ale nic snadného ho…
3 pozitiva a negativa po City: Taktika s Rodrygem, skála Rüdiger i vyklizení hřiště
Analýzy a rozbory

3 pozitiva a negativa po City: Taktika s Rodrygem, skála Rüdiger i vyklizení hřiště

Zápas, který se musel nestranným divákům notně líbit, zatímco fanoušci obou prožívali infarktové stavy. Real Madrid nakonec remizoval v úvodním…
Man City před Realem: De Bruyne zpět v ráži, mnoho střelců a tři zranění
Analýzy a rozbory

Man City před Realem: De Bruyne zpět v ráži, mnoho střelců a tři zranění

Fotbaloví fanoušci se opět po roce těší na velké souboje mezi Realem Madrid a Manchesterem City v Lize mistrů, tentokrát…