Úroveň odhlučnění Bernabéu lze snížit o polovinu
- Klub
- dnes 18:37
- 0 Komentářů
- Zbynek H.
Jorge García, ředitel Jansen Iberia, tedy španělské pobočky švýcarské skupiny, poskytl rozhovor deníku MARCA. Právě Jansen je zodpovědný za to, že na stadionu Realu Madrid bylo instalováno přibližně 400 ocelových dveří, jejichž životnost má dosahovat až 100 let.
Mají také pomoci dosáhnout maximálního omezení hluku „unikajícího“ ven, což už měsíce trápí obyvatele v okolí stadionu. Jde o firmu světového renomé, jejíchž služeb využívá i odvěký rival Barcelona – ta si u Jansen objednala konstrukce v tunelu vedoucím z kabin na zrekonstruovaném stadionu. Přinášíme kompletní překlad rozhovoru.
Dobrý den, Jorge. Jak pokračují práce na odhlučnění Bernabéu?
„Aby se dosáhlo odhlučnění, chtějí – pokud tomu správně rozumím – vytvořit jakousi vnitřní „kůži“, která zajistí co největší tlumení, protože jak víte, Bernabéu má zcela „prodyšnou“ obálku. To znamená, že i když se nainstalují určité dveře, zvuk se může stále dostávat ven. My pracujeme právě na těch dveřích.“
Jak došlo k tomu, že se na vás Real Madrid obrátil a zadal vám tuto práci, podobně jako Barcelona, pro kterou jste také realizovali různé projekty?
„To obvykle nepřichází přímo od vlastníka objektu. Někdy ano, ale většinou se nám ozývají architektonické kanceláře nebo inženýrské firmy, které projekt vedou, a to ve fázi jeho vývoje. U Bernabéu jsme začali spolupracovat s L35 – to je španělská kancelář, která byla v partnerství s gmp Architekten, tedy německým týmem, jenž projekt zahájil. Takové věci obvykle „jdou přes architekturu“.“
Myslíte, že probíhající práce nakonec přinesou vytoužené řešení, odhluční Bernabéu a ukončí spor se sousedy?
„V tomto konkrétním případě bych řekl, že jde o soubor faktorů, ne jen o práci společnosti Jansen. Neodpovídáme za 100 procent této „obalové vrstvy“ stadionu – ani zdaleka. Máme tu jen malou část. To už trochu přesahuje moje technické znalosti, ale chápu, že se provádějí simulace v poměrně složitých počítačových programech, které po zadání mnoha parametrů ukazují, jak se bude zvuk chovat. Znovu ale opakuji: nemáme všechna řešení. Existují i jiné typy panelů a myslím, že právě ty mohou pomoci nejvíce.“
Existuje nějaké konkrétní datum vyřešení tohoto problému?
„Těžko říct. Je pravda, že se to táhne už více než půl roku. Čas letí rychle, ale je možné, že se blížíme k roku od začátku celé záležitosti, a my ze své strany stále nemáme „zelenou“. Jakmile ji dostaneme, realizace může trvat zhruba dva měsíce.“
V čem přesně spočívají vaše práce?
„Máme rozsah prací, který už byl na Bernabéu proveden. Největší část tvoří všechny vstupní dveře po celém obvodu stadionu: jsou tam prosklené dveře, dveře se speciálním typem skla a také dveře s estetikou odkazující na stadion, s vertikálními lamelami. To se týká vnějších prvků. Uvnitř děláme to, čemu říkáme „závěsná stěna“, tedy prosklené fasády, sky bar a zónu UCO – Operační Kontrolní Jednotku, kde se nacházejí IT systémy a místnosti pro řízení stadionu. To je také v našem rozsahu. Navíc instalujeme protipožární dveře a další vnitřní dveře.“
Takže kromě hluku se zlepší i bezpečnost stadionu?
„Ano, samozřejmě. Pokud jde o bezpečnost, Jansen má tři typy systémů: proti vloupání, neprůstřelné a protipožární. To neznamená, že každé dveře mají všechny tři vlastnosti – záleží na umístění a potřebách, podle toho se volí vhodný systém. Například v nejcitlivějších zónách, které chrání IT vybavení, byla – pokud vím – použita řešení s požární odolností 60 minut. A ocel díky svým vlastnostem poskytuje trvanlivost, kterou – podle mého názoru – architekti nebo Real Madrid upřednostnili před jinými aspekty. Máme studie potvrzující, že naše dveře mohou mít životnost kolem 100 let.“
Takže dveře byly jedním z hlavních zdrojů problému s hlukem?
„Naše práce na dveřích probíhaly dříve, než se objevil současný problém s hlukem. Samotný projekt dveří má už několik let – byly instalovány podle původního návrhu. Myslím, že si nás vybrali kvůli kvalitě, trvanlivosti, dobrému stavu po mnoho let a nízkým nákladům na údržbu. Vstupní a obvodové dveře však nejsou akustické, protože jejich výplň není těsná – jde o systém lamel, kterým prochází vzduch.“
Když se váš rozsah prací týká dveří, hraje střecha důležitou roli v problému s hlukem?
„Ano, určitě. My se ale střechou nezabýváme – to byla samostatná fáze projektu, kterou vedl Real. Jsem přesvědčen, že střecha má významný podíl na tlumení a chápu, že Real pracuje i na ní.“
Co je obtížnější kontrolovat: zvuk, nebo jiné prvky, například déšť?
„Pravděpodobně zvuk. Pokud jde o vodu a vzduch, naše konstrukce jsou testovány na průnik vzduchu a vody. Provádíme také akustické testy, jenže u investice, jako je Bernabéu, nestačí „jakýkoli“ test – podmínky jsou velmi specifické. Je to mnohem složitější. Nejde o typickou instalaci, zvlášť když mluvíme o prvku, který „dýchá“, je propustný. Akustika je bezpochyby náročnější.“
Jaký rozdíl v decibelech lze očekávat mezi současným stavem a tím, co bude po dokončení všech prací?
„Pokud jde o samotné dveře, maximální útlum je kolem 40–43 decibelů, což je hodně. Hlučné prostředí má zhruba 80, 90, 100 decibelů, takže útlum je téměř poloviční, a to je významné. Samozřejmě je to jen část celkového řešení, ale ano – dveře mohou takové hodnoty zajistit.“
A jaké jsou náklady na váš rozsah prací?
„Samotné dveře… přibližně půl milionu eur, pokud jde o tuto „druhou část“.“
To znamená další navýšení rozpočtu, které Real Madrid nepředpokládal…
„Ano. Pokud si dobře pamatuji, původně se mluvilo o rozpočtu kolem 400 milionů eur. Teď už je to přes 1,2–1,3 miliardy. Hypogeum, střecha… Jak projekt postupoval, Real objevoval další možnosti. Je to také dlouhodobý projekt, takže Real to má určitě dobře spočítané a tento dodatečný náklad, který by u jiných investic bylo velmi těžké amortizovat, by v případě Bernabéu neměl být až tak problematický.“
To je téma, které bezpochyby nedá Florentinu Pérezovi spát…
„Nemáme s Florentinem přímý kontakt. Náš kontakt s Realem Madrid se omezoval na fázi schvalování projektu, protože se stavěly tzv. mock-upy, tedy vzorky v měřítku 1:1 všech prvků fasády. Tehdy přicházeli lidé z Realu, aby viděli navržená řešení a vyjádřili se k jejich estetice. V technických otázkách logicky důvěřují odborníkům – inženýrským a architektonickým firmám pracujícím na projektu. To, co říkám, je spíše názor než jistota, ale samozřejmě je jasné, že jsou znepokojeni: zpoždění je velké a má vážné finanční dopady.“
Budou si moci obyvatelé oddechnout, až práce skončí?
„Ano, určitě. Hluk klesne, ale – a opět je to jen můj názor – nevím, co je pro obyvatele horší: samotný hluk, nebo celá logistika kolem akcí. Ne v den koncertu nebo během dvou hodin show, ale dva dny předtím. Zdá se mi, že to je málo měřené a trochu přehlížené, protože na to možná neexistují konkrétní předpisy. Akustická stránka však bude poměrně objektivní: na základě měření hluku bude možné určit, zda jsou splněny právní požadavky. Pak bude možné koncerty pořádat a akustická zátěž pro obyvatele by měla být menší.“
A když změníme téma z Realu na Barcelonu: co jste dělali na Spotify Camp Nou?
„Tam byl rozsah menší. Snažili jsme se dostat do podobné části projektu jako na Bernabéu, pokud jde o dveře, protože na stadionech to může být jeden z našich největších přínosů – díky trvanlivosti a nízkým nákladům na údržbu. Dveře nejsou jen náklad „v první den“, ale náklad v celém životním cyklu. Levné řešení nic nepřinese, pokud ho musíte opravovat každé tři měsíce. Do této části se nám ale nakonec vstoupit nepodařilo. Náš podíl se týká výstupu z kabin na hřiště, tedy tunelu, kde hráči stojí těsně před nástupem na trávník: ten koridor s několika dveřmi, které jsme tam instalovali. To je naše práce na Spotify Camp Nou.“
Tam také roste rozpočet…
„Ano, u investice takového rozsahu se další náklady vždy objeví.“
Jste už zkušenou firmou ve světě sportu, pracovali jste i na jiných projektech, že?
„Ano. V oblasti sportovních projektů: Buesa Arena ve Vitorii byla dokončena už dávno. Také proběhla velmi pěkná modernizace Paláce sportu v Oviedu – to je budova z 50. let, práce byly dokončeny nedávno a výsledek je opravdu skvělý. Pokud jde o mezinárodně známé objekty, Jansen realizoval před lety Pekingský olympijský stadion, tedy „Ptačí hnízdo“. A čistě fotbalově pracujeme také na několika stadionech: stadionu Getafe, na La Romaredě, stadionu Betisu, Elche…“
Hodně projektů v běhu, a přesto se největší pozornost soustředí na Bernabéu…
„Ano, doufejme, že se tento problém podaří vyřešit. V zájmu klubu i města…“
Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.
Zdroj: marca.com