Rok Real Madrid World: hodně písku, málo lesku
- Klub
- dnes 8:48
- 0 Komentářů
- Zbynek H.
Zábavní park Real Madrid World měl přiblížit „královský dům fotbalu“ přímo v poušti. Jenže už rok po slavnostním otevření panuje mezi mnoha návštěvníky rozčarování: park v Dubaji čelí stále častější kritice a pod spalujícím sluncem působí často prázdně a bez života. To, co začalo jako prestižní projekt, hrozí stát se symbolem neúspěšné vize.
Když Real Madrid v listopadu 2024 s velkou show a v rámci partnerství s Visit Dubai otevřel Real Madrid World v emirátu, vše působilo jako nové kapitola globální marketingové strategie nejúspěšnějšího fotbalového klubu světa.
Kombinace tematického parku, muzea a ráje s merchandisingem měla vzniknout přímo v poušti, zhruba 5 600 kilometrů a sedm hodin letu od španělské metropole. I zde byli Los Blancos opět průkopníky – šlo totiž o vůbec první tematický park fotbalového klubu na světě.
Dnes, přesně rok poté, je kolem prestižního projektu poměrně ticho. Kdo hledá dojmy na sociálních sítích, najde spíše málo. Existuje sice oficiální účet na Instagramu i YouTube kanál s několika tisíci sledujícími, ale při bližším pohledu je patrné, že počty zhlédnutí a interakcí jsou skromné – někdy ani ne stovka lajků na příspěvek.
Také četné recenze jsou rozporuplné. Návštěvníci si především stěžují na nejasný koncept, který spíše připomíná pouť než moderní zábavní park, a rozhodně neodpovídá vysokému vstupnému 295 dirhamů (asi 70 eur) na osobu.
Od Tádž Mahalu k Cibeles
Ve skutečnosti je Real Madrid World „jen“ recyklovaným parkem – konkrétně bývalým Bollywood Parkem, který byl jednoduše přestavěn. Na některých místech je patrné, že úpravy byly spíše povrchní, protože stále zůstávají viditelné zbytky původní kulisy. V pozadí je například stavba připomínající indický Tádž Mahal – detail, který působí rušivě na madridisty, očekávající královskou exkluzivitu.
Park je navíc výrazně menší, než si mnoho fanoušků před návštěvou představuje. Odpovídá tomu i nabídka: pouhé tři atrakce a dvě horské dráhy, z nichž jedna je určena výhradně pro děti. Jediným skutečným lákadlem je velká dřevěná horská dráha, která v hodnoceních vychází převážně dobře, i když podle všeho často vypadává kvůli technickým problémům.
Někteří návštěvníci se domnívají, že jde o úsporné opatření, protože park se přes den zdá být téměř prázdný. To může souviset i s tím, že teplota v Dubaji, zejména v letních měsících, běžně dosahuje až 50 °C.
Hlavní důraz se zdá být kladen spíše na simulace, herny a především drahý merchandising. Ani zde se však nevyhnuly kritice: zařízení jsou často porouchaná a působí nekvalitně. V těsné blízkosti Real Madrid World se navíc nacházejí čtyři další, částečně větší zábavní parky, které představují přímou konkurenci – včetně Legolandu.
Přesto klub a park tu a tam připraví speciální akce. V říjnu proběhlo velkolepé, avšak slabě navštívené odhalení voskové figuríny Kyliana Mbappého, a na polovinu listopadu je možné vyhrát setkání s „opravdovým“ Robertem Carlosem. Tvrzení, že se v parku nic neděje, tedy není pravdivé – jen to zjevně přitahuje méně pozornosti, než se původně očekávalo.
Licenční obchod s omezeným vlivem
Kdo hledá návštěvnická čísla nebo přesné příjmy, v obchodní zprávě Bílého baletu nic nenajde. Důvod je prostý: tematický park právně patří společnosti Dubai Parks and Resorts. Jedná se tedy o licenční model, v němž Real Madrid propůjčuje své jméno za neznámou částku, ale není přímo odpovědný za provoz atrakcí.
Nenese ani ekonomickou odpovědnost či rizika – až na případně sjednaný podíl na zisku. Klub je v tomto ohledu tedy „z obliga“, zatímco provozovatelé dosud nezveřejnili žádná oficiální čísla návštěvnosti, což vzhledem k otevření teprve před rokem není neobvyklé.
Za touto spoluprací stojí jasná myšlenka: dále proniknout na asijský trh, se zaměřením na Blízký východ. Podobně jako kdysi v roce 2013 oznámený projekt Real Madrid Resort Island, který nakonec nebyl realizován. Přesto Real Madrid zůstává gigantickou značkou a má zájem o licenční spolupráce i mimo Evropu.
S více než 600 miliony sledujících na všech sociálních sítích je klub beztak nejglobálnějším fotbalovým týmem planety. Proto má zábavní park v Dubaji – uzlu mezi Evropou a Asií – oslovit široké mezinárodní publikum. Realizace však v tomto případě spíše naznačuje, že se více vsadilo na symboliku než na skutečnou podstatu.
Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.
Zdroj: realtotal.de