Sbohem, Alexander-Arnolde z Liverpoolu, vítej, Trente z Madridu!

Sbohem, Alexander-Arnolde z Liverpoolu, vítej, Trente z Madridu!
Trent Alexander-Arnold (zdroj: realmadrid.com)

Trent Alexander-Arnold se rozhodl, že na dresu Realu Madrid bude mít jen své křestní jméno, aby zjednodušil vnímání své osoby a zároveň posílil osobní značku na globální scéně. Jeho rozhodnutí dokonale zapadá do klubové strategie, která staví na výrazných individualitách a promyšlené práci s image svých hvězd. Marketingoví experti tento krok přivítali pozitivně — a vše nasvědčuje tomu, že jde o začátek nové etapy jeho kariéry, nejen na hřišti, ale i mimo něj.

Celý příběh podrobně popisuje Philip Buckingham ve svém článku pro The Athletic. Přinášíme jeho kompletní překlad.

Trent Alexander-Arnold zažil minulý týden svůj velký debut jako hráč Realu Madrid a největší pozornost vzbudilo to, jaké jméno si zvolil na záda svého nového bílého dresu. Zatímco dříve – v Liverpoolu i v anglické reprezentaci – nosil patnáctipísmenné „Alexander-Arnold“, teď si vystačil s pouhými pěti písmeny. Na dresu má jednoduše „Trent“.

Upřímně, je to jednoduché,“ vysvětlil během své prezentace v Madridu. „Při cestování po Evropě jsem si všiml, že moje příjmení lidem dělá potíže… Jedni mi říkali Arnold, jiní Alexander, někdo Alex nebo Trent. Tak jsem si řekl, že bude lepší to zjednodušit – napíšu si na dres ‚Trent‘ a všichni mě tak budou oslovovat.“

Na první pohled prostá změna – ostatně mnozí fanoušci, komentátoři i experti ho stejně už dříve oslovovali jménem – ale možná v sobě skrývá víc promyšlenosti, než se na první pohled zdá.

Na první pohled šlo o jednoduché rozhodnutí, ale velmi pravděpodobně za ním stojí promyšlená strategie,“ říká Owen Laverty z kreativní agentury Ear to the Ground. „Real Madrid pod vedením Florentina Péreze přesně ví, jak budovat značky svých hráčů. Je to zásadní součást identity klubu. Vědí, jak využít sílu osobnosti fotbalistů. A mají s tím bohaté zkušenosti. Navíc i marketingoví partneři Alexandera-Arnolda si přijdou na své — jméno ‚Trent‘ je chytlavé a snadno zapamatovatelné.“

Za tímto krokem je jasná marketingová strategie.

Už teď je Trent snem každého marketéra — účinkoval v reklamách značek Adidas, JD Sports či Google Pixel a stal se tváří džínové značky Guess. A tím, že se připojil ke klubu s jednou z nejsilnějších sportovních značek na světě, zájem o jeho osobu ještě poroste.

Dvojité příjmení Alexander-Arnold — podle jeho vlastních slov obtížně vyslovitelné v mezinárodním prostředí — nebylo pro marketéry zrovna ideální. Je příliš dlouhé a trochu nešikovné. Zato „Trent“ je krátké, úderné a ideální pro svět reklamy.

Podíváme-li se na značky nejúspěšnějších firem světa – jako jsou Disney, Nike nebo Apple – jejich názvy mají jedno společné: jsou krátké, jednoduché a snadno zapamatovatelné,“ říká Misha Sher, odborník na sportovní marketing z globální agentury WPP. „Alexander-Arnold je naopak jazykolam – a ve světě, kde se fotbal sleduje globálně, a ne každý mluví anglicky, je to problém. Představme si někoho ve Španělsku, Brazílii nebo Číně, jak se snaží vyslovit jeho jméno. Je dlouhé, těžko zapamatovatelné i vyslovitelné. Pokud má značka fungovat, její identita musí být jednoduchá a snadno uchopitelná – a přesně to jméno ‚Trent‘ splňuje. Myslím, že udělal chytré rozhodnutí.“

Teď bude jeho osobní značka přehlednější a zapamatovatelnější,“ dodává Laverty. „V posledních letech spousta firem zkracuje svá jména – Hewlett-Packard dnes vystupuje jako HP, Dunkin’ Donuts jen jako Dunkin’, a z Kentucky Fried Chicken je KFC. Není to náhoda. Základem silné značky je to, že si ji lidé zapamatují a že se jim vryje do paměti. V našem světě mluvíme o budování mentálních struktur kolem značky. K tomu je potřeba konzistence – a pokud někoho každý oslovuje jinak, je těžké tu konzistenci udržet. I proto Trent zmiňoval, že mu lidé říkali různě. To je problém pro jakoukoli značku. Jednoduchost a srozumitelnost – na tom opravdu záleží.“

Alexander-Arnold rozhodně není prvním fotbalistou, který si na dres zvolil křestní jméno místo příjmení. Stejnou cestou se vydali například jeho bývalý spoluhráč z Liverpoolu Virgil van Dijk či Dele Alli z anglické reprezentace — často i z osobních důvodů, jako jsou napjaté rodinné vztahy. Jiní, jako Jobe Bellingham nebo Jordi Cruyff, si vybírají křestní jméno proto, aby unikli přímému srovnání se slavnými příbuznými.

U španělsky mluvících hráčů jde navíc o běžnou praxi — třeba Kolumbijec James Rodríguez či Sergio Busquets, který momentálně obléká dres Interu Miami, jsou jen dalšími příklady tohoto trendu.

Alexander-Arnold možná jako první Angličan zvolil své křestní jméno na dres částečně z důvodů image — a zdá se, že tenhle okamžik k tomu byl ideální.

Je to o načasování,“ vysvětluje Misha Sher. „Tenhle přestup znamená začátek nové kapitoly. V Liverpoolu vyrostl jako místní kluk, vyhrál s ním důležité trofeje a stal se ikonou. Ale teď vstupuje na globální scénu. Real Madrid mu dává prostor, kde může budovat vlastní značku podle svých představ — a přesně to teď dělá.“

Změnou prošel i jeho účet na Instagramu, který od oznámení přestupu 30. května získal milion nových sledujících. Už se nejmenuje „Trent66“, ale prostě „Trent“ – ani stopa po dvojité šestce z Liverpoolu.

Myslím, že Trent sám sebe začíná vnímat jako značku — a rozhodně v tom není sám,“ řekl bývalý obránce Liverpoolu Jamie Carragher v podcastu The Overlap. Odkázal tím na Trentovu dřívější poznámku, že získat Zlatý míč by pro něj znamenalo víc než další titul v Lize mistrů s Liverpoolem.

Real Madrid, legendární klub galácticos, se nikdy nebránil tomu, aby vyzdvihoval jednotlivce. V minulosti takto stavěl na hvězdách, jako byli Zinédine Zidane, David Beckham či Cristiano Ronaldo — a v této strategii pokračuje i dnes. Důkazem je mimo jiné blízký přítel Alexandera-Arnolda, Jude Bellingham.

Mohl mít Real vliv na Trentovo rozhodnutí zvolit si na dres pouze křestní jméno? „Vůbec bych se nedivil,“ říká Laverty. „Myslím, že v klubu jsou tímto krokem nadšení. Tento tah plně zapadá do jejich filozofie.“

Díky tomu se mohou více opírat o hráčovu vlastní značku. Jsem si jistý, že spolu diskutovali o tom, jak z něj v příštích letech udělat globální hvězdu — a jaké kroky k tomu společně podniknou. Byl bych překvapený, kdyby změna jména na dresu nebyla součástí celé strategie.“

Trent si už na Santiagu Bernabéu získal srdce fanoušků, když při své prezentaci nečekaně pronesl řeč ve španělštině. Teď ale přichází ta důležitější část — přesvědčit svými výkony na hřišti. Možná už na startujícím mistrovství světa klubů. A na zádech? Jediné jméno: Trent.

Laša je redaktorem portálu Bilybalet.cz. Do redakce se po dvouleté odmlce vrátil na počátku roku 2024. K fotbalu má blízko, pracuje pro český prvoligový klub a nedá dopustit na Rýmařov, odkud pochází. Realu fandí už od roku 2002, kdy ho okouzlil gól Zinedina Zidana ve finále Ligy mistrů proti Leverkusenu.


Zdroj: The Athletic

Přidat komentář

Související články

Trent bude v Realu Madrid zodpovědný za standardky
Mužstvo

Trent bude v Realu Madrid zodpovědný za standardky

Xabi Alonso testuje Trenta Alexandera-Arnolda jako hlavního exekutora standardních situací v Realu Madrid. Věří v jeho schopnost přesných centrů a…
Fran García, aneb umění trpělivého čekání
Mužstvo

Fran García, aneb umění trpělivého čekání

O budoucnosti levého beka Realu Madrid se spekuluje čím dál víc, ale on zůstává nohama na zemi. V tichosti maká,…
Asencio znovu musí bojovat o uznání
Mužstvo

Asencio znovu musí bojovat o uznání

Real Madrid je fotbalový Olymp – ale přístup na něj si člověk musí zasloužit. Raúl Asencio to ví víc než…
Trent: Pokud nejde o rozhovor mezi Španěly, kluci mluví anglicky, abychom Jude a já rozuměli
Mužstvo

Trent: Pokud nejde o rozhovor mezi Španěly, kluci mluví anglicky, abychom Jude a já rozuměli

Trent otevřeně promluvil pro Real Madrid TV o svých prvních dnech v týmu, atmosféře v kabině a procesu adaptace. Zdůraznil…